Sighit dae Pontetzu

Tuchendhe dae Iscra, poi de pagu tretu e a chimbanta metres dae s'istradone, si podet ammirare "s'umilidade" chi proponet Pontetzu. No est mannu, at solu tres arcos, su de mesu at piús lughe, oramai cobertu de matas de chessa e de ruosr chi a prima vista paret cuèndhesi. Epuru, siat pro s'edade (séculos) e pro sa funtzione chi aiat, tiat dever’èssere fieru e mustràresi a totu a conca arta. Ma it'est? Sos modestos no chircant ne glórias ne prémios, e pagu in vista si ponent. Ma Isse no est òpera "modesta", est unu gigante chi subra sas palas suas at garrigadu a un'ala pessones, carros e bamas, e isgarrigadu a s'àtera a donz'ora e donzi die. Totu passaiant subra su riu sentza s'isfúndhere sos pes, ma nisciunu l'at mai lassadu s'istrina e mai l'ant dadu una passada de iscobarzola apoi chi passaiant sas bamas de sas berveghes.

No nos risurtat chi in Sardigna che siat su segundhu. Assumancu pro custu, meritat piús atentzione dae chie podet, elevèndhelu a monumentu, e su Comunu chi l'at in podere fatat de sentinella! Como ischimus inue est e connoschimus su caminu. Chie ndh'at piaghere de lu bídere, bi andhet preparadu. No fatat comente a mie, pisedhone, chi sas primas bortas chi l'apo bidu abbaidèndhelu cun sa coa de s'ogru li daia s'importàntzia chi si daet a un'istratzu betzu frundhidu in cue. Frimmadebos!

 

Su Padre Minore.                      

Dae su 1942 a su 1950, sa família mia istaiat in su casoto de sa traversa de Orotedhi. Est in cussu tempus chi passaiat in domo, fatendhe sa "questua", unu Padre Minore. Bussaiat in donzi casoto, fossis una borta su mese, candho ischiat chi sos cantoneris leaiant su dinari friscu. L'ammento bene candho si frimmaiat in domo: si bogaiat un'istagnale de abba dae su putu, in sa bartza agataiat su sabone e si samunaiat manos e cara, su restu de s'abba si lu lampaiat in pes. Si setziat a si posare suta su bérgulu e arrejonaiat cun mamma, de comente fint andhendhe sos tempos, ma s'arrejonu che fìniat sempre cun Fra Ignatzio de Làconi. Ne isse e ne mamma l'aiant connotu, ca fit vívidu in su 1700, però fint devotos. Dae sos antzianos ischiant chi aiat fatu miràculos e su Padre naraiat chi no istentaiant a lu fagher Santu. Aiat rejone! (Pio XII l’at canonizadu su 21/10/1951).

Una die, su Padre, fossi pro brulla mi narada sì Vacwnpanzaia in bicicleta a Pont'ezzv- tantu pigadas no bind'ada. Li ponzo cabu e tucamus. S ^stradone incatramadu, cun sa ferrovia este a murinmesu. In suprimu casoto mifaghe 'frimmarepro saludare a zia Remunda. Poi a zia Corrias e sae frese a zia Piana. Custu, su viaggiu. Arrrvados a Pont'ezzu, nos sezimus a posare a ridossu de una mata 'e chessa e suta de un 'arvure de ozastru. A degnepassos curria' su Tirsu. S'abba passaiada serena e silenziosa, comente e usendhe rispetu a su Ponte, chi pro issa aia ' fatu un'arcu. E si! S'abba meritaiada totu sos onores. In'ùe passada, lassada bundhanzia de orni Grassia e Deus.

Istamus chistionendhe unu bellu pagu. Mi enidi in mente chi Babbu, mentovaiada a Pont 'ezzu candho faghiada su contu de su bestiamine juradu in Meihgu. Babbu e ateros paesanos essiana in mancamentu (gai si naraiada) a chircare su bestiamine. Babbu: (si fimus fortunados chi in camìnu, agataemus caddos e, senza abbaidare de chie fini, brincaemus a subra e alanzaemus tempus, prima chi sosfiados aerene brincadu su Tirsu in Pont 'ezzu. Solu gaipodiemus isperare de torrare cun sos fiados, a domo. Dae su riu, piúsu a innanti no podiemus andhare) Sa curiosidade, m'ispinghede a preguntare su Padre: proite babbu no podiada andare a s'atera ala de su riu? Su Padre: (Caro fratello, sun cosas longas a narrere in duas peraulas e cherene cumpresas. Devimus cominzare a ndhe faeddhare dae duos seculos prima. Si cherese, podimus faghere su contu erosa). Como essimus a faghere unu giru in cusso costa. Ponemi fatu a deghe passoso e chistionamus a boghe arto. O puru cantamus, o andhamus fruscia, fruscia. Chie no nos b 'idede, nos devede intendhere e cumprendhere.

Deo però, no apo cumpresu nudda. Chissà chi siada piús giaru erosa. Li naro adiosu e a nos b 'idere a erosa. Sa die apoi, m'ispiegada subitu: chi chie enidi a inoghe, in mancamente de bestiamine, no devede jumpare su riu- regulas de seculos - pro sos de suòra e de josso. Piúsaprestot deviada passare sa oghe a pessones praticas de su logu, in manera chi sa chistione, passendhe dae in buca in buco, podiada essere cuntratada. Ma su Padre no s'mteressaiada de custas cosas, e candho giraiada sa leada, canta, canta, fa pro si faghere intendhere dae sas pessones in disgrascia e ''fora 'e domo"- pro brigas de ziteri o ateru-.,. e chi aiana bisonzu de Isse, si podiana acurziare pro los cunfessare o pedire consizu... carchi orto pro lis lassare un 'imbassiada, o a ndhe rezzire una.

Unupagufatendhepassos, unu pagu pasendhennos, sezzidos in terra o suòra de carchi crastu, su Padre mi preguntada: ìt'iscola aia fatu; li rispondo"s'avviamento in Macumere", e Isse: proite no osa sighidu? E deo: bool De isse mi narada chi fi ' mastru de iscola, ma poi de medas annos chi aiada insinzadu a lezzere e a iscriere, a sas criaduras de iscola, fidi intradu in Cunventu pro vocazione chi aia ' dae sempre. Agghmghede: chi sas cosas chi mi contado sunu istudiadas in sos liberos de istoria, contos de sos anzianos e connoschenzias Suas.

Iscurtamuta: ( In su 1700, contente narana sos anzianos ei sos liberos, sos terrmos los 'aiana in affidu sos feudatarios e meda sos religiosos. Onz 'unu podio ' paschere sa craba, segare Unno, piantare s'ortu o sa inzighedda, senza pagare nudda,ca nudda aiana. Ma in custu logu, essendhebì so cheja de Nostra Segnora de su nie, fidi in usu de faghere sa parte de onzijrutu a sos religiosos, cumpresa sa linna pro s'ierru, su crabitu, su inu e d'onzi Jrutu de arvure. Custa regalia si naraiada "primizias " (primidias mi!) Acurzu a sa cheja, sos devotos de Nostra Segnora, aiana fatuparizzas domitas: sos murosfìn de solapedra e cobertas de linna e de uda. Meda zente enìada dae sas biddhas de acurzu, a istare finas a chida intrea, cando si faghiana sas novenas o sa fimziones de sa Chida Santa... Inoghe sifrtmmaiana sas pessones, chi poi de una die de caminu a pè o in carru, faghiana "sa pasada de Pont'ezzu". Sos boes o caddos, a s'abba de su riu e a paschere tolta note. Sos omines si faghiana sa chena. Onz'annu, apoi de s'incunza, meda zente faghia ' sas curas cun s'abba de sa ena sulfurosa,

Istradones? No b 'indhaiada in logu, fin totu camineras de carru e caminos de caddu o ape. Sos postales no fini ancora arrivados. A donz'ùe s'andhaiada ape. Mancar i senza comodidades, chi ancora no si connoschiana, sos abitadores de su fogu no silo passaiana male. Agotaiana sa

serenidade, in su chi aiana o buscaiana dae sa campagna. Pro sasfestas. in manera chi in sa domo no b 'essera' mancadu nudda, si buscaiada punì sa peto. Dae diese ìnnanti siparaiana sos giobos pro leperes, perdìjas e porcrabos. Condilo capitaiada de no buscare nudda, as 'acua de su pastore de su feudatarii^ si buscaiada un 'anzone o un 'ochisorzu. De su chi si buscaiada, si faghia' sa parte a sos de su eghinadu. Ma carchi pastore chi conrtoschiada custos usos, daiada " de bonucoro" carchi fiadu (già sinnadu) racumandhendhe de partire totu: peto e matimene. Su chi aiana de bellu est chi si connoschiana totu, sos de sas biddas de sa Costerà mapuru sos de Otana,Oroteddi e Bolotano. Orsi ocasione fi* bona pro fagher festa. Totu paris. In Luche, a mes 'austufaghiana efaghene ancora, sae Nostra Segnora de su nie.

Passamus a su 1800. Sosprimos annos de custu seculu, apoi de tantu, essidi sa lezze chi Juanna Maria Angioy de Bono, aia'propostu contra a sos feudatarios. Sa lezze naraiada: ... chi onz'unu podia ' bennere padronu de sos terrinos chi resessiada a los cunzare -a muru o cresuras.. Sa lezze de "le chiudende" gai si naraiada. No totu aiana sas bideas giaras. Chie si cunzaiada s'ortigheddhu, sa inzighedda o su puddharzu... Chie fidi piúsu abistu, leaiada zoronateris e serraiada tancas mannas. (Si contado chi disizaiana: unu caddu chi aerefatu murufatu a supostu de sa cascasina). Sa zente de Sardigna, cun custa lezze est diventada divescia: sa frateUanzia de prima fidi isparida, unu abbaidaiada a s'ateru cun oju malu e cominzana sas brigas, no solu tra pessones mapuru idda contra a bidda. Cosas malas si fatemi tra issos.., Chie deviada faghere muros e no aiapedra, la leaiada da uè li enia ' bene. Finas sos muros de sas barracas de sa cheja de Nostra Segnora, fini isparidos* Sos religiosos no ischiana a chie dare sa rejone,

Cun sa lezze noa, chi fi' pro tota sa Sardigna, est cambiadu totu. Si prima unu babbu chi deviada isfamigare sosfizos, essiada a campagna a buscare carchi cosa, e amus bidu comente, como no fi ' roba buscada mapassaiada subitu a cosafitrada. Est como chi sìperdede s'usu de su "connotu" ( leare sa cosa da uè bind'aiada, in campagna). Sos religiosos preigaiana: furare est pecadu mortale.1 Ancora no b 'essiana sos giomales—tantu no fini meda sos chi ischiana lezzere— s'aradio? E chie ndh 'aiada? Eniana a ischire sas novas dae sas pessones, chi fini in viaggju e si frimmaiana m Pont'ezzupro reposare e aproendhare su caddu o sos boes. Si fini tramunendhe s'ama de sas erveghes dae unu pasculu a s'ateru, o sa chedda de sos porcos ingrassados a landhe in sos buscos de Serra Suegiu, chi deviano endhere a sos campidanesos, si frimmaiana puru pro una chida. Ochiano carchi fiadu, lu coghìana, imbidaiana e, sifaghiana connoshenzias noas.

Fidi ocasione ona pro endhere, a su tempus giustu, casu, anzones e lana. Un 'astrinta 'e manu ei su cuntratu fi ' fatu. A inoghe acudiana, pro passare sa note sos bendhidores de truddas e tazzeris, resorzas e fortighes pro tundhere. Sos bendhidores de cartas e cantones fini sos chi ischiana sempre piús cosas de so ateros. In Pont 'ezzu no restaiana mai solos.

A fine e seculu, ano fatoi sa ferrovia: Macumere- Nuoro, e dae s'istazione de Tirsu passendhe in in sa Costera,arrivada a Utieri. Su trenu passada duas bortas sa die, dae un'ala e dae s'atera. Ammentamusnos chi chie at fatu sa ferrovìa, in fota sa Sardigna, fidi un 'inzenieri ennidu da su Galles, si naraiada Benjamin Piercy. Cun isse fin bennidas pessones praticas, pienas de bonavolontade; no pasaiana mai! De cust'ornine ndhepodimus narrere bene meda. Non fidi solu inzenieri deferrovias. No isbagliamus si namus chi fidi amante de sas cosas bellas et in particulare de sa natura. Sos buscos de sa Sardigna Vincantaiana. Enidi in possessu de terrinos in Baddhesalighes, in sas alturas de Bolotana e Costerà. Faghed sa bonifica "coltrvendhe ogni pianta ", istruidi sa zente de su logu e impiantada un ' "industria agraria e zotecnica ". Arrivada su menzus bestiamine, chi mai si fi' bidu in Sardigna. Innamoradu de su logu sifaghede una domo, meda piús manna de una catedrale, efamadapro sos- giardinos umbrosos-. De idere!.

Intramus in su 1900. S'Italia est sempre in gherra, primu in sas Africas e poi in sa prima gherra mondiale contro a sos austriacos. Panini sordados totu sos giovanos chi no ischiana mancu a uè fini andhendhe. Cando sa gherra esfinida (e l'aemus binchida) no torrana a domo mancu su mesu de sos chi fin partidos. Comente e premìu si ponene in buscica su titulu de "cumbatentes ". Poi, ancora sa segunda gherra mondiale: 1940-1945. Tra gherras, annadas malas, tilipirche e... fota sa Sardigna fidi in bisonzu. Ite podia ' fagher sa zente pro no morrere defamine? Oramai sos terrinos ano supadronu, nopodese essire comente e prima, a buscare carchi alimentu. Como, totu su chi atini a domo esfuradu. Sos carabineris fini in d'onzi idda e no mancaiana sa denunzias, fmaspro un 'anzoneddu. Si sa chistione andada a innanti, unupagu de presone l'iscontaina. Custos chi ruìana in disgrassia los giamaìana: abìgeatarios. Benomale chi in mesu a sa zente ingrata e de malusinnu, s'agatada carchi pessone ona. Ti faeddo de Costantinu, su marisciallu - già hi conneschese-: tratada a totu comente efrades. Si andhada a caserma unu proprietariu, minore, ca sos mannos denunzia nondhe faghiana, pro si lamentare de su dannu, riscurtada ma no iscrie' nudda. Su marisciallu a s'apuntadu:( essidiche in liber'uscita,- e nara- chi erosa faghimus su giru de Pont 'ezzu, eros manzanu prepara sos caddos).

Custu lu faghede pro faghere ischire a chie este in disgrascia, chi lu podede arrejonare in Pont 'ezzu. Costantinu no at giamadu , a caserma, mai a nisciunu. A s'abboiu chistionana e ìu cunvinchede a s'abbonare, paghendhe su dannu cun carchi zoronada, Ca si mandho a innanti sa denunzia, bi cherede s'awocadu e pro lu pagare deves furare tota vida. Sind'e faghe* mannu Costantinu chi no aia 'postu mai sosferros a nisciunu e carchi awocadufi restadu a buca asciuta. Est cunvintu puru chi unu giudice no pode ' faghere sas cosas giustas, si no connoschede sas pessones, comente las connoschede unu marisciallu - si est rutu in disgrascia proite l'atfatu? Pro su ziteri o pro isfamigare sosfizos? Unu sant'ornine Costantinu. Finas pro sos superiores suos: l'anapromossu e destinadu a dirigere " la squadriglia anti sequestri del nord Sardegna" ( reato: sequestro di persona a scopo estorsìvo) praticadu subitupoi de sa segunda gherra mondiale. Custas cosas las conneschese tue punì, dada chi a damanti de domo tua osa assistidu a su "rilasciu" de su sequestradu.

Ammentamusnos sempre de custos omines chi pro sa Sardigna ana fatu cosas manna: Juanne Maria Angioy, anti feudale - Beniamin Piercy, inzenieri de ferrovias e protetore de sos buscos sardos- Costantinu, su marisciallu, chifatendhe bon 'usu de sosfaeddhos e msinzamentos cristianos at "redento" sos chi aiana leadu comimi malu.

Su Padre, mi narada adiosu, cun s'ìmpignu de nos bidere a beranu. Ma no este andhada gai!...............

Pro medas dies, apoi chi su Padre siché fidi andhadu, cun sa mente ripassala logos e arrejonos. Logos: sos banzos de Oddhinì, sa cheja ruta de Santu Pedru, Monte nieddhu, Madaulas, sempre in giru (per portare una parola di conforto a chi si trovava in disgrazia). De chistiones religiosas? tota sa vida de Gesusu. Racumandaiada a totu: No lassese a Cristos, pro sos benes terrenos. Segui la reta via.

De Pont 'ezzu podimus narrere: chi este andadu in disusu poi de su 1950. Sun bessidos sos camioso "leoncinos" a rodas de gomma gonfiadas e viaggiaiana menzus in sos istradones. Mercanzias e bestiamine arrivaiana subitu, a uè deviana andhare.

Oe eh 'est *oe, anzi orto chi passo ai cussas alas, no isto senza mifrimmare, comente a saludare un 'amigu cani; pensendhe a su Padre, e a su chi fio, a oju ìnfustu, ateros seculos, auguro a Pont'ezzu.